April/Mei 2019

Het blijft ingewikkeld… een planning verzinnen is één ding, maar er zijn zoveel factoren die roet in het eten kunnen gooien, dat het maar zelden lukt om alle klanten echt te kunnen doen in de maand waarin ze (volgens de gewenste frequentie) gedaan zouden moeten worden.

Door weersomstandigheden vorige maand lagen we al wat achter op schema. Toen kwamen er in de maand april veel aanvragen van vaste klanten voor extra werk …behalve de ramen ook de daklijsten schoonmaken, of de boeidelen, de dakkapel enzovoorts. Uiteraard voeren we dit werk graag uit, maar in die 5 uren dat dan voor die ene klant gewerkt wordt, konden normaal de ramen van 10 of meer klanten gewassen worden. U begrijpt wat dit betekent voor de ‘route’. Daar lopen we weer akelig achterop.

Moeten we dan maar een maximaal aantal aanvragen voor extra werk honoreren? Helemaal geen extra werk doen naast het glazenwassen? Maar dat is voor de klanten ook weer vervelend, zij moeten dan weer een ander bedrijf inschakelen voor het schoonmaken van het houtwerk.

Een tussenweg is om ‘extra werk’ (afsoppen van houtwerk) te bewaren voor de dagen dat het te slecht weer is om de ramen te wassen. Dan verlies je geen tijd die anders voor de glazenwasroute bedoeld was – want met flinke regen de ramen wassen is over het algemeen niet zo gewenst, maar schoonmaken van houtwerk kan prima op zo’n dag. Maar ja, als het dan ineens weer weken NIET regent, zit de klant ook te wachten.

Afgezien van het weer en het onverwachte extra werk, hebben we het dan nog niet eens over de feestdagen of eens een dagje vrij, laat staan over vakantie voor de glazenwasser.

We zijn heel blij en dankbaar dat we zoveel trouwe klanten hebben, dat er meer dan genoeg werk is. En we vinden het echt vervelend als we de route niet volgens schema kunnen doen.

We proberen zoveel mogelijk de vaste tijden in de maand voor bepaalde wijken aan te houden maar het is nu, eind April, wel duidelijk dat we begin Mei nog zeker niet met de ‘nieuwe maand’ kunnen beginnen. Hiervoor alvast onze excuses. Er wordt hard gewerkt en we vergeten u niet.

Februari 2019

Door het weer de afgelopen weken is er dermate achterstand in het werk ontstaan dat we hebben moeten besluiten dat het werk in Groot Ropens (wat eigenlijk eind januari gedaan had moeten worden) komende week niet meer gedaan gaat worden. Woont u in de Watersnip, Leeuwerik, Velduil, Goudplevier Rietgans of Wulp? Dan worden uw ramen eind februari weer gewassen. We hopen op uw begrip hiervoor.

Moeten de ramen heel erg dringend schoon? Neem dan even contact op via mail@mijnglazenwasser.nl

Vragen over incasso

Recent hebben we een aantal e-mails ontvangen die ongeveer het volgende bericht bevatten: “Er is deze week geld geïncasseerd, maar mijn ramen zijn niet gewassen!”

Om u maar meteen gerust te stellen: wij incasseren alleen maar als er eerst werk is uitgevoerd. Iets anders is technisch niet eens mogelijk, er moet namelijk eerst een factuur zijn voordat we een incasso kunnen uitvoeren. En de factuur wordt pas aangemaakt nadat het werk gedaan is.

Wat is er dan aan de hand? Het volgende.

Zoals ook vermeld onderaan de factuur wanneer u via incasso betaalt: wij incasseren – om de kosten in de hand te houden – slechts 1 x per maand. Rond de 25e van de maand sturen we één batch naar de bank.

Maar dat betekent dat als uw ramen op bijvoorbeeld de 27e van een maand, of op de 1e van een maand zijn schoongemaakt dat het ca. 4 weken duurt voordat het geld geïncasseerd wordt. Tegen de tijd dat u betaalt is het werk dus al een maand geleden gedaan. En dan lijkt het inderdaad net alsof er geld afgeschreven is terwijl uw glazenwasser niet geweest is.

Voorbeeld: Uw ramen worden elke 2 maanden gewassen, zo rond het einde van de maand. Laten we stellen dat uw ramen de 28e januari zijn schoongemaakt. Aangezien we op 25 januari de incassobatch hebben verstuurd, kan uw factuur pas worden meegenomen bij de volgende incassoronde, rond 25 februari. Het geld wordt dan ca. 28 februari afgeschreven bij u. En inderdaad is in februari de glazenwasser niet geweest.

Een tikje onoverzichtelijker kan het nog lijken als uw ramen iedere maand gewassen worden rond het einde van de maand – de 26e, 27e of 28e. Want het bedrag dat dan op de 28e wordt afgeschreven is NIET dat van de lopende maand (immers, de incassobatch is op de 25e al naar de bank gegaan), maar van een maand eerder!

Tip: op uw afschrift staat het factuurnummer vermeld.

U kunt dit controleren en vergelijken met de factuur die u per e-mail hebt ontvangen. U weet dan precies voor welke factuur u betaald heeft middels de incasso. 

Hebt u nog vragen? Stuur dan gerust een mailtje naar mail@mijnglazenwasser.nl. En wees ervan verzekerd dat wij NOOIT geld kunnen (en willen!) afschrijven waar niet eerst voor gewerkt is.

Januari 2019

Misschien hebt u het gemerkt…de afgelopen week liep onze planning door sneeuwval helaas in het honderd. Woensdag, donderdag en vrijdag viel er niet te werken.

Achterstand betekent keuzes maken… ‘inhalen’ kan niet echt, want je kunt niet hele werkdagen inhalen op andere werkdagen. Alles alsnog afmaken betekent dat ALLE werk een aantal dagen gaat opschuiven, en dat betekent dat de komende maand de planning OOK beïnvloed gaat worden. Zit er een weekend tussen die extra dagen dan is het zomaar half februari voordat we met het februariwerk kunnen beginnen.

Meestal kiezen we in zo’n geval voor het geselecteerd overslaan van werk. Als we de hele route afmaken komt het januariwerk pas af in februari. Sommige klanten zijn echter sowieso in februari weer aan de beurt (maar die willen natuurlijk ook niet twee keer in een maand de ramen gewassen hebben). Als we die eind januari/begin februari dan niet doen, kan de rest van het werk weer op de normale manier gedaan worden, en is de route weer op orde.

Via e-mail houden we klanten op de hoogte die gepland staan. Mocht u nou heel dringend de ramen schoon willen hebben, en u hebt (nog) niks gehoord, neem dan gerust even contact op via de e-mail. Dan gaan we kijken wat we daaraan kunnen doen.

En dan hopen we dat deze week de wind geen roet in het eten gooit…

Geert en Ulrike Bonnema

 

Let op!

Van collega’s hebben we vernomen dat er glazenwassers uit een andere plaats actief zijn in Harlingen. Op zich natuurlijk geen probleem, iedereen mag werken waar hij wil.

Deze mensen doen dit echter niet zo netjes: ze bellen aan, beweren dat ze samenwerken met uw eigen glazenwasser, of erger: dat uw glazenwasser met zijn bedrijf gestopt is en dat zij het  hebben overgenomen. Ze dringen er op aan uw ramen te doen, en u moet meteen contant betalen.

Daarom willen we u graag waarschuwen.

Wij hebben geen personeel, en sturen geen andere glazenwassers naar u toe (en zeker niet zonder overleg).

U krijgt een berichtje via de e-mail wanneer uw ramen gewassen worden. De factuur krijgt u per e-mail achteraf.

U betaalt bij ons niet contant maar via de bank.

En wij zijn van plan nog heel lang door te gaan met ons bedrijf, dus stoppen staat niet op de planning!

Mocht er bij u iemand aanbellen met een dergelijk verhaal, dan weet u dat het niet klopt. Bij twijfel kunt u natuurlijk altijd even contact met ons opnemen.

 

 

Prijswijziging en update algemene voorwaarden

Jarenlang hebben wij geen prijswijziging doorgevoerd. Mede omdat het lastig is te bepalen wat een goede prijswijziging is. Maar onze kosten stijgen, de kosten voor het levensonderhoud stijgen en ook wij willen graag het hoofd boven water houden. Wij werkten echter tot nu toe met ‘ronde’ bedragen: dit komt nog uit de tijd dat veel klanten contant betaalden en het gewoon praktischer was om met bedragen afgerond op hele euro’s te werken. Dat was een reden om de prijzen dan maar te houden zoals ze waren. Inmiddels betalen onze klanten allemaal via de bank: per overschrijving, automatische overboeking of automatische incasso. Het afronden van bedragen op hele euro’s heeft derhalve nu minder prioriteit gekregen dan ons levensonderhoud.

We hebben daarom besloten per 1 juli 2018 tweejaarlijks een kleine prijsstijging door te voeren van 2,9%. Als u op dit moment 15 euro betaalt voor het wassen van uw ramen dan betekent dat dat het bedrag vanaf 1 juli 2018 €15,44 wordt.

Uiteraard kunt u – zoals tot nu toe steeds al het geval was – op ieder moment opzeggen. Een mailtje of telefoontje volstaat. Ook als u vragen hebt: mailt u gerust!

Per vandaag zijn tevens de algemene voorwaarden aangepast: de tweejaarlijkse prijswijziging is er in verwerkt. Verder zijn de bewoordingen in het privacy-statement iets duidelijker gemaakt (zonder de betekenis te veranderen).

 

 

 

En weer aan de slag!

De afgelopen week is het door de kou en de harde wind en gevoelstemperaturen van -15 tot -23 graden Celsius absoluut onmogelijk geweest te werken. Met de dooi in het vooruitzicht hebben we echter vandaag weer een planning kunnen maken voor de komende week. Nu hopen we dat het droog blijft!

Onze werkwijze is dat we verdergaan met de route zoals die gewoonlijk gedaan wordt, ook al gooit dat het normale schema helemaal door elkaar.

Als u deze week op de planning staat hebt u inmiddels een e-mail ontvangen met daarop de dag dat de glazenwasser langskomt. Globaal gezien bezoeken we deze week de Oosterparkwijk en Ludinga 1 en 2.

22 Februari 2018 – vorst en kou in de lucht

Voor de schaatsliefhebber breken er spannende tijden aan…er is flink wat vorst voorspeld. Sil it heve?

Voor uw glazenwasser zijn het ook spannende tijden…zal hij zijn werk de komende weken wel of niet kunnen uitvoeren?

Zodra het kouder is dan 4 graden onder nul is het helemaal niet meer mogelijk te werken. Met een iets hogere temperatuur hangt het een beetje af van de andere omstandigheden…Is er wind? Is het glad? Is er sneeuw? Het komt er op neer dat we niet kunnen voorspellen of uw ramen deze maand wel gewassen worden. We doen ons uiterste best, maar mocht het echt flink gaan vriezen dan weet u waarom uw glazenwasser deze weken verstek laat gaan.

 

Oktober 2017 – veel regen…

Helaas is het weer deze maand niet heel gunstig voor het werk: er is veel wind en regen. Daardoor is onze planning in de war geschopt. Mocht u een mail hebben ontvangen met een datum dat uw ramen schoongemaakt worden, en ik ben niet geweest, dan kom ik (als het weer dan WEL goed is) de volgende werkdag.

Wijzigingen van uw kant graag per e-mail doorgeven, dan houden wij er rekening mee.

 

 

Slecht weer en feestdagen.

Door de feestdagen van afgelopen maand én het ontzettend slechte weer van de laatste week is er inmiddels een flinke achterstand in het werk. Op dit moment lopen we zelfs twee weken achter op de route.

Om dit ‘op te lossen’, en volgende maand in elk geval weer volgens schema te kunnen werken, hebben we besloten de maandklanten in Trebolbuurt en de stad deze maand over te slaan. Immers, tegen de tijd dat uw ramen deze maand gewassen kunnen worden (met een achterstand van 2 weken), bent u binnen twee weken al weer aan de beurt in Juli als alles volgens het normale ritme zou lopen.

Dus mocht u ons deze maand missen, onze excuses. En in Juli bent u weer verzekerd van schone ramen!