Vragen over incasso

Recent hebben we een aantal e-mails ontvangen die ongeveer het volgende bericht bevatten: “Er is deze week geld geïncasseerd, maar mijn ramen zijn niet gewassen!”

Om u maar meteen gerust te stellen: wij incasseren alleen maar als er eerst werk is uitgevoerd. Iets anders is technisch niet eens mogelijk, er moet namelijk eerst een factuur zijn voordat we een incasso kunnen uitvoeren. En de factuur wordt pas aangemaakt nadat het werk gedaan is.

Wat is er dan aan de hand? Het volgende.

Zoals ook vermeld onderaan de factuur wanneer u via incasso betaalt: wij incasseren – om de kosten in de hand te houden – slechts 1 x per maand. Rond de 25e van de maand sturen we één batch naar de bank.

Maar dat betekent dat als uw ramen op bijvoorbeeld de 27e van een maand, of op de 1e van een maand zijn schoongemaakt dat het ca. 4 weken duurt voordat het geld geïncasseerd wordt. Tegen de tijd dat u betaalt is het werk dus al een maand geleden gedaan. En dan lijkt het inderdaad net alsof er geld afgeschreven is terwijl uw glazenwasser niet geweest is.

Voorbeeld: Uw ramen worden elke 2 maanden gewassen, zo rond het einde van de maand. Laten we stellen dat uw ramen de 28e januari zijn schoongemaakt. Aangezien we op 25 januari de incassobatch hebben verstuurd, kan uw factuur pas worden meegenomen bij de volgende incassoronde, rond 25 februari. Het geld wordt dan ca. 28 februari afgeschreven bij u. En inderdaad is in februari de glazenwasser niet geweest.

Een tikje onoverzichtelijker kan het nog lijken als uw ramen iedere maand gewassen worden rond het einde van de maand – de 26e, 27e of 28e. Want het bedrag dat dan op de 28e wordt afgeschreven is NIET dat van de lopende maand (immers, de incassobatch is op de 25e al naar de bank gegaan), maar van een maand eerder!

Tip: op uw afschrift staat het factuurnummer vermeld.

U kunt dit controleren en vergelijken met de factuur die u per e-mail hebt ontvangen. U weet dan precies voor welke factuur u betaald heeft middels de incasso. 

Hebt u nog vragen? Stuur dan gerust een mailtje naar mail@mijnglazenwasser.nl. En wees ervan verzekerd dat wij NOOIT geld kunnen (en willen!) afschrijven waar niet eerst voor gewerkt is.