Het blijft ingewikkeld… een planning verzinnen is één ding, maar er zijn zoveel factoren die roet in het eten kunnen gooien, dat het maar zelden lukt om alle klanten echt te kunnen doen in de maand waarin ze (volgens de gewenste frequentie) gedaan zouden moeten worden.
Door weersomstandigheden vorige maand lagen we al wat achter op schema. Toen kwamen er in de maand april veel aanvragen van vaste klanten voor extra werk …behalve de ramen ook de daklijsten schoonmaken, of de boeidelen, de dakkapel enzovoorts. Uiteraard voeren we dit werk graag uit, maar in die 5 uren dat dan voor die ene klant gewerkt wordt, konden normaal de ramen van 10 of meer klanten gewassen worden. U begrijpt wat dit betekent voor de ‘route’. Daar lopen we weer akelig achterop.
Moeten we dan maar een maximaal aantal aanvragen voor extra werk honoreren? Helemaal geen extra werk doen naast het glazenwassen? Maar dat is voor de klanten ook weer vervelend, zij moeten dan weer een ander bedrijf inschakelen voor het schoonmaken van het houtwerk.
Een tussenweg is om ‘extra werk’ (afsoppen van houtwerk) te bewaren voor de dagen dat het te slecht weer is om de ramen te wassen. Dan verlies je geen tijd die anders voor de glazenwasroute bedoeld was – want met flinke regen de ramen wassen is over het algemeen niet zo gewenst, maar schoonmaken van houtwerk kan prima op zo’n dag. Maar ja, als het dan ineens weer weken NIET regent, zit de klant ook te wachten.
Afgezien van het weer en het onverwachte extra werk, hebben we het dan nog niet eens over de feestdagen of eens een dagje vrij, laat staan over vakantie voor de glazenwasser.
We zijn heel blij en dankbaar dat we zoveel trouwe klanten hebben, dat er meer dan genoeg werk is. En we vinden het echt vervelend als we de route niet volgens schema kunnen doen.
We proberen zoveel mogelijk de vaste tijden in de maand voor bepaalde wijken aan te houden maar het is nu, eind April, wel duidelijk dat we begin Mei nog zeker niet met de ‘nieuwe maand’ kunnen beginnen. Hiervoor alvast onze excuses. Er wordt hard gewerkt en we vergeten u niet.